12 February, 2012

Organize Freezer

Entry yang lepas saya cerita cara nak organize drawer, sekarang macam mana nak organize peti ais pulak. Mak saya selalu bagi tips macam mana nak kemas/susun barang dalam peti ais. Sebelum tu saya tak ambik pot pun dengan cara mak saya kemas peti ais dia sebab saya tak tau kenapa kena kemas cara tu so now, biar saya explain sikit.
Untuk freezer, semua makanan basah kena bungkus atau tutup dalam bekas supaya freezer kita tak berbau.. kalau tak tutup ikan-ikan, ayam, daging semua tu mesti bau punya la peti ais kita sebab bila freezer berbau, satu peti ais pun ada bau jugak..
Lepas tu, bila nak susun makanan basah tu, pastikan kita dah set berapa banyak kita nak masak dalam satu masa.. ni untuk mengelakkan kita dari sentiasa keluarkan ikan-ikan tu tapi lepas tu letak balik.. sure dah tak fresh by the time kita keluarkan selonggok ikan untuk kali ke-5!!
Kalau nak lagi kemas, semua fish balls, fish cake, nuggets ke letak dalam bekas yang transparent. Bekas transparent buat kita senang nak tengok apa yang ada dalam tu..
Bekas untuk freezer yang paling famous ialah brand Tupperware.. tapi kalau nak murah sikit rasanya bekas Apple Lady pun ok... untuk yang nak lagi jimat, boleh tiru cara saya.. guna bekas ais krim! Kebetulan suami saya suka sangat makan aiskrim Walls Selection, bekas nya agak tranparent... maybe bila dah pindah nanti saya beli bekas yang elok sikit untuk freezer... bagus jugak guna bekas ais krim sebab bila beli aiskrim, anak-anak tak mintak sebab bekas ais krim dengan bekas ikan sama aje.. hahaha..







Of course la tak boleh lawan Tupperware kan? they look very nice and neat..




{ Cepat cari Tupperware dealer ;) }



1 comment:

  1. meh beli ngan Asiah, dapat free gift lagi
    013-9230429...;)

    ReplyDelete