17 February, 2012

Cara Organized Suri Sambut Orang Baru

Memang tak dinafikan lagi yang saya memang teramat suka dengan sesuatu yang organized (iyer.. tengok title blog pun dah tauu..) - masa mula-mula confirm yang saya berbadan dua untuk second child dalam tahun 2009 dulu, saya terus siapkan checklist sebagai preparation nak sambut baby baru.. 

Apa checklist saya buat? Ambik ko.. satu buku saya bindingkan dengan segala checklist dan info masa mengandung dan masa berpantang. Sebab apa saya buat semua ni? Actually ni salah satu persediaan mental untuk saya sebab masa saya lahirkan Faris (anak first), selama 9 bulan mengandung takde sape yang inform tentang all the challenges masa berpantang dan macam mana keadaan nya.. masa tu saya bayangkan yang indah-indah saje.. tup tup bila dah beranak, anak dapat demam kuning, demam panas, keluar masuk hospital, mamanya pulak sakit bekas jahitan, sakit nak buang air, tak dapat rehat and tidur yang cukup, baby melalak tak ingat dunia, susu tak keluar, tak pasti apa boleh makan, apa yang tak boleh, bingung dengan cara nak turunkan berat badan, tiba-tiba emosi/hormon berubah sampai dah masuk tahap depression level 1 dan macam-macam lagilah..

Bila buat checklist barang apa nak beli, petua berpantang, resepi untuk masa pantang dan lain-lain lagi barula rasa tenang sikit during pregnancy tu.. at least dah tau what to expect.

Maybe readers semua ada cara tersendiri masa pregnant dan berpantang? Boleh la share dengan saya.. ;)
{ masa ni excited giler nak dapat 2nd baby }

{ first page ada checklist barang-barang yang perlu ada }

{ resepi masa berpantang }


{ tips masa berpantang.. }



{ barang-barang baby yang dah dibeli - ikut checklist yang dah prepare tu }





Geram pulak tengok barang-barang baby ni, rasa macam nak pregnant lagi.. hahaha

No comments:

Post a Comment