19 February, 2012

DIY Fabric Notice Board



Dah lama ada dalam kepala nak buat projek ni tapi tak ada kesempatan. This weekend akhirnya berjaya jalankan projek yang best gile.. memang excited masa imagine dalam kepala apa yang nak kena beli.. selalu saya tengok dalam home deco magazine je.. Ok mari kita start macam mana nak buat fabric notice board yang anggun ni..

Mula-mula dapatkan notice board biasa.. agak mahal jugak yang saya beli kat stationery shop ni, around RM18.. rasanya ada notice board murah sikit kat Daiso.. kenyataannya notice board macam ni memang nampak sangat dull dan boring.. jom add some 'spices'..


Pastikan belakang notice board ni dari jenis papan sebab senang nanti nak staple kan fabric. Seterusnya, apa lagi kalau bukan kain.. ikut suka hati nak kain apa dan corak macam mana, terpulang pada kreativiti.. saya pilih kain langsir murah je.. tak payah beli banyak. Yang ni semeter je RM13.50.. cukupla semeter tu, rasanya siap ada lebih lagi kain ni.


Seterusnya.. dapatkan ribbon yang colournya matching dengan kain untuk notice board.. kalau boleh cari yang cantik-cantik sikit.. saya punya ribbon yang memang dah sedia ada.. dibeli dalam 2 tahun lepas untuk buat barang kraf yang lain.. rasanya ni beli online dulu.. tak ingat harga..


Lepas tu, make sure ada thumb tack.. Ok, first step, senang macam ABC.. bungkuskan aje notice board tu dengan kain tu.. staple kan bahagian belakang menggunakan stapler besar.. stapler kecik pun boleh kalau bahagian belakang board tu nipis dan lembut. 


Nampak tak? senangkan? tak sampai 10 minit nak bungkus board tu.. ok, lepas tu letak ribbon ikut corak macam kat bawah ni dan lekat kan thumb tack di bahagian ribbon tu berselisih - ni untuk kemaskan ribbon-ribbon tu.. ikut gambar bawah..





Kalau nak letak button untuk cover thumb tack pun boleh.. nampak elok sikit.. so, macam mana? agak-agak boleh cuba sendiri lepas tu share la dengan saya.. Selamat Mencuba!


2 comments:

  1. tertarik dgn rumah nenek tu.hehehe

    ReplyDelete
  2. tu craft project dengan faris last year

    ReplyDelete